Att älska och hata samtidigt

Idag vart det en enda röra på morgonen.. vill inte ens gå in på det. Mamma kom förbi i butiken... hon gick runt lite i Vällingby och köpte sen en sallad som vi delade på. Sen vid 15.30 kom Sofia... alltid en halvtimme tidigt, skönt med sällskap säger jag :) Jag tog hundarna på en promenad... först Rikkie och sen de andra två.

Sen pratade jag med min faster i mobilen som var på besök hos farmor.. så jag beslöt mig för att åka dit och hälsa på. De ville att jag skulle köpa med glass så jag gick och handlade. Under tiden när jag pratade med henne råkade jag göra ett stort misstag att inte se mig för... det är sånt som bara ska hända i filmer :P jag trampade i hundbajs. Lilla Rikkie hade inte orkat hålla sig.. säkert pga värmen. Så min sko vart helt ner kletad med bajs. Fick spraya och skrubba med diskmedel för att få bort allt.

Men sen bar det av mot farmor... de vart första gången de såg Rikkie och båda tyckte han var jätte söt. Ellie hoppade genast upp i farmors knä där tyckte hon det var skönt att få ligga och bli ompysslad. Efter en massa hundprat och glass så åkte vi hem igen.

Jag gick sista rundan lite senare eftersom de precis varit ute. Så vid 21.30 gick vi ut. Jag tyckte Pixie och Ellie var så duktiga så jag släppte dem vid lilla skogs gången vid höghusen som jag alltid gör. Men attans va fel man kan ta inte brydde de sig om att vara snälla tillbaka och hålla sig intill. Istället fick Ellie upp ett spår och så var båda iväg. Bara Rikkie var kvar som fortfarande var kopplad. De sprang upp på berget och in bland höghusen. Då hörde jag en tant där upp "nej men vad söta ni var da" jag började vissla och ropa på dem. Tanten svarade att de hade fortsatt längre in och frågade om det var mina. "Ja" svarade jag "de smet". Hon svarade att jag nog borde springa efter dem. Men jag kunde inte ta mig upp där och jag visste att de skulle komma tillbaka till samma ställe så jag väntade och visslade i mellan åt så de skulle veta vilken riktning. 3min senare kommer Pixie flåsande jag ropar glatt in henne sätter på kopplet. Tänk att den yngsta ska vara den med vett i huvudet och inse först att matte inte hänger på. 2min till så hör man hur det prasslar högst upp jag visslar en gång till och ser Ellie komma ner springandes. Jag är sur på båda, sur och rädd ville bara slänga ner dem på marken samtidigt som jag ville krama om dem för att de hade kommit tillbaka. Ellie blev genast till sagd att hålla sig borta, det var hon som startade det så hon blev helt enkelt utesluten ur flocken resten av promenaden, medan Pixies straff blev att gå snällt på sidan. Ellie höll sig tre meter bakom hela tiden. Vi möte folk på tillbaka vägen som tittade på mina söta små vovvar och sen fick de se Ellie en bit bak. Vi möte även andra hundar som var ute med sina respektive. Alla kollade de förundransvärt på hur Ellie gick fogligt bakom utan att ens titta åt ett annat håll. En frågade förundrat "oj kan du ha henne lös va duktig hon är" Själv visste jag att hon helt enkelt inte hade tid att ägna sig åt något annat. Annars hade hon nog viftat på svansen och kollat efter hundarna. Men att bli utesluten ur flocken det är hemskt för henne. Hon går bakom håller sig hela tiden i bakgrunden med huvudet sänkt och tittar på mig hela tiden, i väntan att få bli förlåten och få komma in i flocken igen... inget annat har någon betydelse. När vi kommer mot porten så ropar jag in Ellie och berömmer henne och sen blir allt som vanligt och Ellie blir samma glada hund igen. Jag tycker denna metod är väldigt effektiv då hon nästa promenad genast håller mer uppsikt på mig. Men så klart kommer det nu dröja ett tag innan de får vara lösa igen.. jag kan inte ha hundar som springer hur som helst. Så de får bli mer träning och för hoppnings vis kan jag släppa dem där igen så de får kissa och bajsa ifred innan de bli kopplade igen.  Ja nu är alla tre jätte trötta och har somnat i sängen.

Jag ska in och kika på lite bilder från filminspelningen min brorsa är med i. Gå gärna in och kika på honom :)
http://www.tusengangerstarkare.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0