Vandring

Igår var Sofia, jag och hundarna (Hippie, Pixie, Honey och Fjant) på vår årliga vandring längst vattnet från Alvik till Vällingby. Varmt var det men en del skugga fanns på vägen och så klart en massa ställen att stanna och låta hundarna bada. 

Det var en massa hundar i år vid de olika badstränderna och även en del valpar, så det var kul att se :) Hundarna njöt av att få vara ute och röra på sig. 

Första badstället så simmade Pixie ut en bit av eget bevåg dock ej frivilligt. Sofia skulle kasta en pinne till Hippie som glatt hoppade i efter. Pixie är ju pinntokig så hon hoppade så klart i efter men märkt då att hon inte hade mark längre och vart tvungen att simma. Så hon vände tvärt och började simma tillbaka. Sen skulle jag prova, men det gick inte, hon lät sig inte luras något mer. Men en härlig syn var det när Pixie upptäckte att hon hamnat i vattnet ;)

Vi mötte en Kungspudel som satt och gjorde sina behov bakom en buske. Så klart var han lös och förvånad när hela vårat gäng kom. Matte och husse till hunden vart jätte förskräckta och började fumla efter koppel och ropa på hunden, redan då visste jag att det var för sent. Den kom så klart snabbt på fötter och gick emot oss spänd som en pinne. Fjant började ochså spänna sig och då flög den emot oss, förbi Fjant och rakt emot Pixie. Jag trodde först att han skulle bita tag i henne och rusa iväg. Allt gick snabbt ner med huvudet mot Pixie som skrek till och slängdes åt sidan. Fjant var snabbt efter så då vände pudeln tvärt och flög på honom. Jag drog snabbt in Pixie och sen drog jag in Fjant. Matten skrek efter hunden och försökte fånga in den. Jag drog snabbt in Honey och höll i hårt i mina. Rädd blir man men jag behöll lugnet. Matten bad om ursäkt och sa att hunden aldrig gjort så tidigare och att han bara brukar mopsa upp sig lite. Men man såg direkt att den hunden var väldigt dominant och att den inte bör vara lös då den sanerligt vill mätta sig med alla hanhundar den möter. Men jag orkade inte med att läxa upp henne utan vi gick snabbt vidare.

Pixie fick vara lös mest, Honey fick ibland med släpande koppel, Fjant och Hippie fick vara lös 1gång under våran promenad. Så klart var alla sen lösa på rastplatsen ;) Har man koll så absolut låt dem vara lösa men har man en dominant hanhund så håll den kopplad.

Sen kom vi till Grimsta naturreservat då läste vi att de hade fått en inhägnad hundrastplats i Råcksta. Vi tog oss dit men inte var det inhägnat. Det var en äng mitt i naturreservatet. Hundarna fick vara lösa så länge de höll sig inom gränserna inte störde folk och inte jagade. Mmm va kul att man kan koppla av på den här fina "inhägnade hundrastplatsen" tänkte vi, riktigt dåligt. Men vi släppte dem och de kom några till och gjorde oss sällskap, så det var kul.

Vid Vällingby så fick pappa komma och hämta oss. Alla hundar sov som stockar när vi kom hem ;)

Bilder från min mobil



Rastplatsen



Kommentarer
Postat av: Sofia

Naaaw, vad söt Hippie blev på den där bilden :)

2010-07-13 @ 17:27:54
URL: http://dieselbabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0