Välkomna ut ♥

Nu har de äntligen kommit två killar och två tjejer :D Pixie är så stolt och lycklig ♥ Men det vart ingen enkel resa den här gången.

Igår skyndade jag mig hem efter jobbet mamma sa att hon börjat krysta vid 18.45. Jag han hem precis när första blåsan syntes. Hon vart jätte glad att se mig och var väldigt nöjd att jag kommit hem. Hon började krysta igen och jag uppmuntrade henne medan jag klappade om henne. Då ser vi plötsligt en till blåsa bredvid den andra. Vi tycker båda det såg jätte konstigt ut. Mamma kollade runt på nätet och läste att valpar kan krocka med varandra. Vi ringde genast till en veterinär min syster känner, under tiden lyckades Pixie få sönder en blåsa. Hon förklarade hur vi skulle göra för att känna efter. Mamma fick gå in med fingret och mycket riktigt låg två huvuden bredvid varandra. Veterinären sa att vi kunde testa att puta tillbaka den ena, så mamma gjorde det på den som hade fått en trasig blåsa. Hon sa åt oss att gå ut och få henne att trava så hon kunde komma igång. När vi kom tillbaka så försökte hon igen men då började hon gnälla. Vi bestämde då att åka in till Albano.

Så in i bilen med Pixie i famnen insvept i en handduk och raka vägen till veterinären. Där fick hon ta rönken och man såg fyra små valpar. Eftersom hon inte ätit eller druckit på hela dagen och att hon hållt på från natten så var hon väldigt trött. Så de gav henne dropp så hon skulle piggna till. Veterinären sa att de kanske var tvungna att göra kejsarsnitt men att de skulle se om hon piggnade till av droppen först.

Hon piggnade till och lyckades få fart på krystningarna. Vid 11.30 såg vi första huvudet och sköterskan försökte hjälpa till att dra ut den. Men han hade såklart ändrat riktning på fötterna och tog emot i vägen så han satt som berget. Hon kallade in veterinären och de bestämde sig för att snabb söva henne för att hon skulle slappna av. De kom sen tillbaka med en nöjd Pixie som var insvept i en handduk med en värme madrass under sig. Framför sig låg nu två valpar letande efter en var sin tutte. Pixie var jätte nöjd och blev lite piggare av sina nyanlända. Nu hade vi bättre hopp om att klara oss utan kejsarsnitt men det återstod fortfarande två. De gav henne kalk och lätt henne vila medan hon pressade fram de andra två närmare öppningen.

De bad mig sen att ta ut och trava henne utanför och att hon skulle rastas. Så ut i kylan och smaka på Pixie. Hon följde med mig lite motvilligt men sen slappnade hon av och kissade och sprang runt. Sen in igen med en dragande Pixie som gnällde och letade efter sin två valpar. Vid 2.30 tiden började nästa krystningar sätta fart. När vi såg blåsan ropade vi genast på veterinären. Hon hjälpte till att stimulera henne och kunde sen hjälpa till att dra ut den. Nu var det bara en kvar i magen. De bad mig än en gång att ta ut henne. Så vi ut igen och sprang runt och sen in. Då började hon med nästa, då hjälpte sköterskan till att dra ut den.

Nu låg fyra spralliga och glada valpar hos henne. Pixie var helt inne i sin roll som mamma med att slicka och tvätta och brydde sig inte om något annat. Med en suck tittade mamma och jag leende på varandra, nu var det över.

Valparna hade blivit ganska stora i magen därför hade hon svårt att få ut dem. Antagligen har de två valparna som krockade legat redan sen helgen och tryckt mot varandra och därför har Pixie inte kunnat förberedda födningen när hon borde. Två nätter innan har hon ju varit lite orolig och pipit., antagligen pga att de låg i vägen för varandra och att det gjorde ont. Men hon lyckades igår börja men då tog det så lång tid eftersom ingen kom igenom. Vi gjorde ett bra beslut att åka in direkt och de gjorde att vi slapp kejsarsnitt. Tack till personalen på Albano som tagit hand om oss ♥ Det här var bara ren otur att de krokade och orsakade detta. Men allt har gått bar och vi har fyra välmående valpar och en lycklig mamma ♥

Jag kommer lägga ut bilder senare under helgen ♥


Kommentarer
Postat av: Annelee Molin

Ojoj vilken pärs! Tur att ni åkte in och att det slutade bra tillslut utan snitt :) Så trött hon måste blivit, vilken kämpe hon verkar vara :) Nu är de bara den mysiga stunden i ett par veckor innan hysterin börjar ;) Lycka till med allt nu <3

2012-04-12 @ 23:41:31
Postat av: Johanna

Vad skönt att allt gick bra! Och vad roligt att två av valpisarna kom på min födelsedag! Och två på Dafnes födelsedag.

2012-04-14 @ 22:03:11
URL: http://http://www.tizzys.n.nu/
Postat av: Lollo

Johanna - Det är jätte skönt, man kan äntligen andas ut ett tag. Naww va roligt kanske ett tecken ;)



Anelee - Ja det var väldigt tur, hade vi åkt in senare hade de varit tvugna att snitta. Men som tur är har jag världens underbaraste hund som kämpar sig igenom allt. Jag är så stolt över min älskling <3 Ja jag ska passa på att njuta de här veckorna ;) Sen blir det full fart :P

2012-04-14 @ 22:18:20
URL: http://fairypixie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0