Visa respekt

En av mina kunder kom inspringandes med sin hund idag och ropade på mig. Hennes blandras hane (pudel/phalen) hade blivit attackerad av en lösspringande hanhund (terrier). Hon ville att jag skulle titta igenom honom, som tur var har han mycket päls så jag hoppades att han hade klarat sig. Men ju mer vi undersökte hittade vi tre köttsår på ben, mage och mellan ena trampdynan. Han ville inte stödja på höger fram ben och hade ont när vi rörde vid det. Vi hittade ett djupt hack där de böjer foten. Vi konstaterade att det bästa var att åka in med honom så man får behandla och även se om det är fler sår som vi inte hittat då han har mycket päls. Stackars hund och stackars matte var ju jätte ledsen. Jobbigt är det då man själv ska försöka hålla sig lugn och inte ömka. Det snurrade runt en massa tankar med Pixie och jag är glad att hon har klarat sig från detta. Den äldre damen som har hunden har den oftast lös säger de och den har attackerat tidigare också. Hunden gillar inte hanhundar. Matten hade ropat och frågat om hunden var en hane som de hade men för sent då de kommit för nära och hunden hade gått till anfall och bitit sig fast i benen och svansen. Hunden ska hållas kopplad och speciellt om den inte gillar andra hundar. Det spelar ingen roll att du frågar innan. Man kopplar först och sen frågar. Ska du ha den lös så ska det var där det inte är andra hundar och kommer det någon ska du genast ta in den, det kallas att visa hänsyn. Min kund kommer nu polisanmäla henne. Jag hatar människor som tror att det är ok att hundarna hälsar på allt och alla utan att fråga. Det spelar ingen roll hur snäll din hund är vem har sagt att den andra hunden är det? Nej visa varandra respekt och ta in hundarna när ni får möte vare sig de är i koppel eller lösa och fråga alltid först innan de hälsar. Då skulle vi slippa såna här tråkiga händelser. Självklart kan man råka tappa hunden eller att den sliter sig då gäller det bara att ingripa snabbt och be om ursäkt. Det kan hända vem som helst, men visa alltid respekt för folk. Det gäller även människor utan hund för du vet inte om det är en hundrädd människa eller inte. Plus att jag inte vill ha min hund springandes till vem som helst, hon ska vara med mig, sin flock.

Oj det vart ett långt inlägg, blir bara så upprörd.
Ska lugna ner mig nu och varva ner med en serie (Mär) och sen sova ;)
Kram på er


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0