Blivit av med lite frustration

Så har man fått ut sig lite negativ energi genom att bråka med en ung kille och hans lösa hund. Nu ingen jätte elak eller farlig hund tror det var en Havanais och såg vänlig ut. Var nog bara extra retlig just då. Sen har jag ju en inneboende hund hos mig som är nervös av sig och som inte vill hälsa på andra varken människor eller hundar.
 
Jag var ute för en stund sen och på väg hem med alla tre hundar kopplade och lugnt nosande hos mig, ville njuta av promenaden och bara ta det lugnt. Så ser jag hur Pixie stannar och tittar bakåt på väg mot oss bara någon meter ifrån kommer hunden snabbt gående. I vanliga fall kan jag låta hundarna hälsa om jag ser att det är en snäll hund. Men jag blir endå irriterad på att folk inte frågar först för de vet inte hur mina hundar är eller om jag tränar med dem och hur ska de veta det när personen går 15m bort och inte säger något. Jag hade redan bestämt mig för att inte lära valpen att träffa lösa hundar om inte jag säger att det är ok. Så för att markera för ägaren börjar jag be mina hundar gå på och vi ökar takten. Men när inget händer stannar jag och börjar vifta bort hunden så den ska gå tillbaka till sin husse. Då hör jag honom längre bort sluta med det där.
 
Går man kurs med hund får man lära sig att man ska jaga iväg en lösspringande hund tillbaka till sin husse/matte för du gör inte hunden en tjänst genom att låta den hälsa även om dina hund/hundar är snälla. Nästa gång möter den en hund som inte är snäll eller får för sig att hälsa på någon på andra sidan gatan och så är olyckan framme. När hunden inte försvinner "Var nog för snäll med mina viftningar" och husse inte gjorde något tog jag alla mina hundar åt sidan satte dem ner och höll en hand framme så hunden inte kunde komma fram.
 
Husse kom ifatt och talade om hur barnslig och dum jag var och att mina hundar ville hälsa på hans. Jag förklarade att mina hundar bara får hälsa om jag säger att det är ok och att man inte ska ha lösa hundar om man inte har kontroll på dem. Sa att man ska alltid fråga först om det är ok att hunden hälsar och att det finns lagar. Men han ignorerade mig helt och fortsatte att säga att jag inte var klok som viftat mot hans hund och att mina hundar ville hälsa och att det inte är någon fara. Han fortsatte att gå men ropade inte till sig hunden som stod kvar och försökte ta sig fram så jag sprang emot hunden och viftade så den skulle gå iväg, varav han vänder sig om och går raskt fram till mitt ansikte och börjar höja rösten åt mig. Jag blev mer och mer irriterad strödde på lite med att min lånehund inte ville hälsa och att hon kunde bitas "dock nafsas hon bara och skäller ifrån :P" han säger att det gör inget om min hund biter hans och fortsätter säga att jag inte är klok och frågar hur gammal jag är. Han fortsätter skrika åt mig medan han går med sin hund. Jag var super irriterad och skrek tillbaka att jag tyckte synd om hunden och att jag hoppas fler gör samma sak som jag.
 
I vanliga fall låter jag det mesta gå men idag hade jag väll en dålig dag men det känns bra efteråt att få skrika av sig lite för det är många gånger jag önskat att jag hade sagt ifrån och inte var så snäll. Jag har också min hund lös ibland men tar alltid in om jag ser möte oavsett om de är med eller utan djur. Det handlar om respekt och mina hundar ska inte lära sig att det är ok att gå fram till vem dom vill, det bestämmer jag. Man frågar först om det är ok att de hälsar för du vet inte dels hur den andra hunden är, det kan vara en valp, personen kanske tränar med sin hund, det kan vara en hundrädd människa. Även när du har hunden kopplad ser du någon du inte känner "för så klart känner du personen är det ju inga problem" ta in hunden/hundarna för att vissa att jag har uppmärksammat dig och vi håller oss på vår kant.
 
Han skulle ha respekterat att jag inte ville att mina hälsade just då. Spelar ingen roll hur snäll hans hund är ett nej är ett nej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0