Skk sjönk i mina ögon

Har HD och ED röntgat Kessie "Mojsans Newer Ending Love" Fick tillbaka ED ua och HD B på vänster och C på höger (slapp höft).

Mailade så klart skk för att höra om det verkligen var C på höger då veterinären hade sagt att allt såg bra ut. De hänvisade till att ringa Annie Liman som gjort mättningen. Kollade upp henne på internet och läste en del kritik, jag ifrågasatte det på skk och de skulle skicka vidare det till sin chef. Ringde sen den tid jag fått och frågade henne om det. Då hon förklarade att det var en slapp höft och därför var det satt C men att det inte var något fel på henne och att om det är bra eller dåligt är en tolkningsfråga och ingen av bokstäverna är dåligt (Varför står det då att A, B är bra och C,D,E är dåligt i fallande ordning?) Jag frågade om hon kunde berätta vad en slapp led innebar och om det är något man ska tänka på så hon inte blir värre med åldern. Poängterade även att hon var i god kondition, musklad och var väldigt aktiv och inte visade täcken på smärta. Hon sa att hon inte visste att mättningarna bara avgör avelsvärdet inget annat. Hon ville lägga på luren och tyckte att hon sagt sitt och att fler väntade på kö. Men jag var inte nöjd. Hon sa att jag skulle håll henne musklad simma är bra eller gå i skog/mark där det är mjukare. Jag frågade om jag bör undvika övningar med bakbenen så jag inte belastar dem eftersom jag ville köra Freestyle med stående övningar. Hon frågade vad jag menade med belastning, "Jo om hunden står på två ben trycker den ner höften och då belastas de, samma sak om de skjuter ifrån eller nitar". Hon sa kör på som vanligt träna tävla det du tänkt tills hon får ont och gå då till veterinären. Jag var mållös av att höra henne säga det. Jag sa till henne att det var precis det jag ville undvika och slippa gå till veterinären och betala. Hon sa "Pengar har inget med saken att göra" Jo om du medvetet köra hunden i botten för att ta henne till veterinären när du kan försöka undvika det så gott det går. Hon ville sen inte prata med mig mer och sa att jag fått svar på det jag ville och att om något är fel med hunden gå till veterinären vi mäter bara för avel. Alvarligt har de ingen grundkunskap om det som de sysslar med, mäter man hunden bör man väll kunna hundens anatomi och då även vad som är bra och inte bra, vad betalar jag för? Mailade åter skk och berättade om mitt telefonsamtal och att de skulle skicka till sin chef. Scanning av HD ED och sen ett nytt besök för att få reda på om C är dåligt eller ej då skk skrivit att det är dåligt även om det är mildaste graden. Ringde till veterinären jag varit hos som förklarade allt dock konstigt att de sa först att allt var bra och sen när jag påpekar om höften så säger de att de syns nu på bilderna? De sa också att det var konstigt att skk inte kunde svara på det. De förklarade att det inte var någon fara bara att jag skulle hålla henne musklad och att massage var bra. De rekommenderade även att gå till ett hälsocenter och få ett träningsprogram för att hitta rätt träning just för henne.

 

Suck skk sjönk i mina ögon nu och ledsen blir man över sin otur. Även om det inte är någon fara nu och inte behöver bli det framåt heller så är det tråkigt när ens hund blir klassad som dålig :( Hade aldrig kunnat tänka mig att hon skulle få dåligt på benet när allt prat är om ögon på Sheltie och att HD inte är något problem. Vilket visar sig nu att fler på internet uppmärksammar det och jag kollade tillbaka i hennes led och hittade det där också. Jag ville vara noga och kolla då jag tänkte ta en kull och ev spara valp.

 

Kan även berätta att skk har inte hört av sig alls Jätte dåligt :( Men jag orkar inte bry mig längre jag och Kessie kommer köra på som vanligt och hålla oss musklade Eller ja hon i alla fall ;) Matte är ganska slapp :p Vi känner även duktiga hundmassörer så de ska nog inte gå någon nöd på oss.

 

Om någon annan har hund med C oavsett ras berätta gärna vad ni gör :)

 

Kramar


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag har Berner och röntgade en kull förra året. En av de som röntgades fick B/D och röntgades om lite mer än 6 månader senare, han fick då B/C. En annan fick B/C och henne röntgade vi om 1 år senare, hon fick då B på båda. Jag har även en tik som hade D och fick sedan B året efter.
Så jag skulle prova att röntga om, åk helst till något ställe som använder plegicil, det är ett lugnande och inte sövande medel. Tex Kicki på Albano eller Knivsta använder det. Höfterna blir inte lika slappa då.
Kan också säga att tikarna motionerades som vanligt ( promenader) under året innan omröntgen medan hanen simmade regelbundet under halvåret innan omröntgen. Simning är alltid bra, så det är ett tips!

2014-07-26 @ 02:15:20
Postat av: Lollo

Tack för rådet :) Fick höra det av veterinären sen också så jag kommer röntga om sen igen :)

2014-07-29 @ 21:25:27
URL: http://fairypixie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0