Pixie akta dig!

Pixie blev precis jagad av en Schäfer.. snacka om att hjärtat pumpade på rejält. Vi skulle ut sista turen och kom precis ut genom portdörren när jag ser mannen med schäfern. De brukar gå förbi och schäfern när alltid lös... jätte mysig och lydig. Pixie som fick syn på dem tog överraskat ett hoppåt sidan vilket följdes av att schäfern tog några steg mot henne och då var det kört. Pixie i ren panik började springa och schäfern som inte fattade något följde efter. Pixie började så klart skrika och jag skrek efter henne. Mannen lugnade mig snabbt och sa att han inte gjorde något. Men man har ju hört historier och jag var även rädd för bilarna som kunde komma. Schäfern kom snabbt tillbaka när husse sen ropade. En jätte fin långhårig schäfer på 9år. Jag ropade efter Pixie som hade försvunnit de andra stod kvar och väntade för att se så hon kom tillbaka ordentligt. Han fick väll lite skuldkänsla att hans hund hade jagat iväg min. Pixie smart som hon är sprang runt byggnaden och tillbaka upp på trappan. Där stod hon och tryckte sig mot dörren och krafsade medan hon gnällde desperat. Hon ville absolut inte komma när schäfern stod där.

Jag gick och hämtade henne och höll i henne så hon kunde få hälsa *usch* det var jätte läskigt. Men hon lugnade ner sig efter ett tag när hon märkte att schäfern var jätte lugn. Han nosade försiktigt och satte sig sen ner. Jag reste mig upp och hon tog några steg bakåt men satte sig. Jag berömde henne. Schäfern reste sig och gick fram försiktigt för att hälsa. Han vände artigt bort huvudet. Sen vågade hon för flytta sig lite men satte ner rumpan snabbt. Min lilla ängel... förstår att hon var rädd hon blev ju på hoppad av Freja min daghund. Påhoppad är kanske inte rätta ordet då Freja bara ville leka. Så jag har sagt till på skarpen att hon inte får busa med Pixie då hon är så klumpig. Hon är en 7mån valp blandning av schäfer, rottis, leonberger och Ridgeback. Så Pixie trodde väll att hunden tänkte hoppa på henne.. det var ju mörkt så hon såg först inte att de stod där.

Resten av turen vart sen väldigt kort. Hon kastade sig upp för trapperna och in genom dörren.

Som tur var slutade allt väll. Men ska ha koppel nästa gång känner jag. Hon kommer garanterat att skälla ut dem nästa gång hon ser dem.

Så det var dagens spänning. Men glöm inte att oavsett hur snäll den större hunden än är, de räcker med ett bett för att det ska gå riktigt illa. Så håll ögonen öppna och tveka inte att försöka avbryta dem om något händer, oavsett om ägaren till andra hunden säger att den är jätte snäll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0