Lös hund

Idag gick jag, Pixie, Elvira och Annie till vårt hemliga ställe för att njuta av solen en stund. Tyvärr kunde vi inte stanna så länge då myrorna beslutat sig för att arbeta där. Så vi beslöt att fortsätta vår promenad. Älskar sommarn med den varma solen som steker mot huden. Men ser inte fram emot alla insekter och ormar. Har hört att det kommer bli r5ätt mycket orm i år så håll utkik om du går i skogen. Vi såg en överkörd på golfbanan för ca en vecka sen.

Det är så skönt att gå ut med mina tikar då jag inte behöver koppel till dem. De är så snälla och lyssnar nästan alltid på mig. Fast idag var Ellie så tröt på värmen att hon inte orkade lyssna helt på mig... så det vart en del tjatande på henne. Men trots det så kommer hon alltid och de går förbi hundar och människor utan problem när de går vid min sida.... det är helt underbart. Den bästa känslan man kan uppleva att man kan lita på varandra och i utbyte blir alla lite mer fria.

Nu kanske många tänker.. men hallå det finns något som heter koppeltvång. Ja men ni som nu har hört om koppeltvång har ni också kollat upp vad lagen säger.


Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
   I jaktlagen (1987:259) finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt. Lag (1987:260).


För många betyder just koppel lagen att hunden ska hållas kopplad. Självklart ska de vara kopplad på platser där det står att hunden ska vara kopplad. Men kan man ha hunden att gå vid sidan på ett sådant ställe utan koppel och inte låter den springa omkring som den vill, ja då är det ok att ha den lös. Men då måste man ha tränat innan och verkligen veta att man kan lita på sin hund. Den säger alltså att man ska ha såpas koll på sin hund att den inte stör andra människor eller djur i sin omgivning.  Tyvärr är det många som har lösa hundar som inte har någon koll alls och låter sina hundar gå som de vill. De människorna ska man säga åt att hålla hunden kopplad. Men ser ni en människa som ropar in sin hund när ni möter den och har koll på den eller någon som tränar fotgående med sin hund... ja då tycker jag inte man ska tjata om koppeltvång. Den människan vet redan vad som gäller.


Så när mina hundar är lösa ser jag till att upptäcka saker innan dem. I utbytte att de får mer frihet får jag i stället bli lite mer alert på omgivningen. Ta in dem så fort det kommer människor eller andra hundar. För tänk på att det finns hund rädda människor som inte vill ha en hund rakt emot sig hur snäll den än är. Var i stället snäll och vissa att du tar hänsyn och låt hunden gå vid sidan eller bakom medan ni passerar mötande och sen ge ett kommando för hunden så den kan få röra sig ut igen. Då har du samtidigt lagt till ett träningsmoment för hunden i promenaden och den kommer att inse att du har mer koll på läget och att den kan slappna av. Där jag vet att det är koppeltvång tex vid områden med hus måste mina hundar alltid gå vid sidan och får då inte tillåtelse att nosa eller göra ifrån sig.


Men jag har dem oftast lösa hemma när vi är på promenader... åker vi bort eller till jobbet så är de kopplade. Kan inte ha dem lösa när jag åker kommunalt, även om de skulle kunna klara det, så känns det inte säkert.


Ska rada upp lite ställen där det kan vara koppeltvång:


17 §
Hundens ägare, den som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande eller den som endast tillfälligt vårdar en hund är skyldig att följa bestämmelserna i 18 och 19 §§. Det som sägs i dessa paragrafer gäller inte för ledarhund för synskadad person eller för polishund i tjänst.


18 §
Hundar skall hållas kopplade

1 på allmänna försäljningsplatser medan torghandel pågår,

2 i parker,

3 i motionsspår om inte annat anges inom den kommunen.

Tikar skall under löptid hållas kopplade inom hela kommunen, dock inte inom inhägnade områden.

När en hund inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer.


19 § Hundar får inte vistas

1 på begravningsplatser,

2 på allmänna lekplatser,

3 på allmänna idrottsplatser,

4 på allmänna badplatser förutom kommunen särskilt anvisade områden för hundbad.


20 § Inom områden som omfattas av detaljplan skall föroreningar efter hundar plockas upp på gångbanor, gator, torg och parkmark.


Kolla upp i din kommun vad som gäller just hos dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0