Det brinner

Jag är hemma i lägenheten igår kväll och höll på att fylla badkaret och diska när kl var 23.10. Då hör jag hur poilisbilar närmar sig och åker förbi, jag tänker inte så mycket på det och fortsätter med mitt. Helt plötsligt hör jag hur någon sliter upp portdörren och dundrar upp för trappan. Jag tänker först att det var grannens kompisar igen som är rätt högljuda. en när jag tittar ut ser jag flera brandmän som drar på stora brandslangar upp för trappan, jag tittar ut genom vardagsrumms fönstret och ser att hela gatan är full med brandbilar och poliser. Då började jag även känna doften av rök.

Pixie och Katla vart så klart jätte oroliga. Jag väntade en stund för att se om de skulle knacka på, men när inget hände tog jag ett bad. Men så klart så skulle de komma precis då och knacka eller typ banka så jag fick kasta mig upp ur badet och slänga på mig morgonrocken så de inte skulle slå in dörren :P Så där stog jag dyblöt och droppade mitt framför dem. De frågade om jag sett någon rök hos mig vilket jag inte gjort bara känt doften. Sen skakigt hoppade jag ner i badet igen.

Efter det har jag tittat på dem, genom fönstret, dock inte tagit några kort för jag vågade inte dra upp persiennerna. Det var en massa bultande, spolande och springande i 2-3timmar. Jag vågade heller inte ta av mig morgonrocken ifall de skulle knacka på igen. Försökte lägga mig och sova men det gick inte så jag ringde mamma och berättade vad som hänt och pratade även med pappa. Mamma ringde sen upp och sa att papap var på väg för han var orolig. Det kändes skönt sen när han kommit för då kunde man veta lite mer vad som hände. Det var lägenheten över mig fast till vänster som brann och tydligen ska det ha spridit sig till vinden. Oturligt bnog har jag mitt vindsutrymme precis där så vi fick ringa försäkringsbolaget.

Idag på morgonen så var fastighetsskötaren hos mig för att fixa toan. Då pratade vi om branden och han frågade om jag kunnat sova något. Han förljde även med mig upp på vinden för att kika. Det luktade jätte starkt och det var två håll i taket och golvet till vindsutrymmet mitt emot hade de täppt till ett håll. De hade varit tvungna att gå igenom där till vardagsrummet för att släcka antar jag.

Ikväll måste jag åka tillbaka då fastighetsskötaren ska komma i morgon igen då han var tvungen att köpa ett nytt fäste till toan. Får se hur det ser ut när vi åker dit. De ska ju ha utredning idag.

Så här stod det på blåljus.se

ALVIK-STOCKHOLM En kraftig lägenhetsbrand utbröt på Tranebergsvägen 84 i Alvik natten mot onsdagen. En större räddningsstyrka kallades till platsen.

Vid framkomsten brann det kraftigt i lägenheten och lågor slog ut genom fönstret. Branden orsakade en kraftig rökutveckling, men ingen person ska ha skadats vid branden.

Vid närmare undersökning kunde man senare konstatera att branden spridit sig till vinden. Räddningstjänsten var tvungna att såga upp delar av taket för att försäkra sig om att branden var ordentligt släckt. Källa http://blåljus.se/display.asp?newsID=9298&visa=bilder&mapp=public_pictures/120711_alvik


Foto: David Spak / Spaksmedia.se

Foto: David Spak / Spaksmedia.se

Foto: David Spak / Spaksmedia.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0